Lauluja metsäpolulta

Retki suomalaiseen metsään

Kanerva-kuoro laulaa konsertissa Lauluja metsäpolulta

Tamperelaisen Kanerva-kuoron syyslaulajaiset johdattivat tällä kertaa kuulijat luonnon helmaan. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden hengessä ohjelmistoon oli valittu vain suomalaisia kappaleita, joista monet olivat luonnon inspiroimia.

Syyslaulajaiset järjestettiin valoisassa Tyllin salissa Tampereen Aleksanterin kirkkopuiston laidalla sunnuntaina 29.10.2017. Kostea sääkään ei ollut estänyt innokasta yleisöä saapumasta paikalle. Kuulijoissa oli paljon ensikertalaisia.

Neliäänisesti laulavaa Kanerva-kuoroa johti taiteellinen johtaja Anna Arola. Soittajina toimivat kuoron luottopianisti ja säveltäjä Juhana Mattila sekä huilussa kuoron altto Maija Matt.

Juhana Mattila Kanerva-kuoron säestäjänä ja solistina

Ruislinnun laulu korvissani

Tutuinta ohjelmistoa edustivat muun muassa Georg Malmsténin Metsäpirtti, Petri Laaksosen 1992 säveltämä ja jo klassikoksi muodostunut Täällä Pohjantähden alla sekä Toivo Kärjen mukaansatempaava tukkilaislaulu Me tulemme taas. Metsäpirttiin kuoronjohtaja Anna Arola oli säveltänyt kauniin huilustemman.

Yleisön tuttuihin suosikkeihin kuului myös Perttu Hietasen ja Taisto Wesslinin säveltämä koskettava Nocturne. Pohjana oleva Eino Leinon runo on useissa äänestyksissä valittu suomalaisten suosikkirunoksi ja pursuilee aikansa kuvastoa. Eino Leinon runon on sanottu saaneen inspiraationsa Oulujärven lähellä ja siinä puhutaan muun muassa kasken poltosta, joka oli tuolloin vielä yleistä Kainuussa, mutta ei enää muualla Suomessa.

Rakkautta ja runoilijoita

Monille ennestään tuttujen kappaleiden lisäksi kuoro esitti paketin Kaj Chydeniuksen tuotantoa. Monessa hänen kuorokappaleistaan miesten ja naisten osuudet vaihtelevat toisiaan kommentoiden. Rakas nimi -kappale alkaa musiikillisella sitaatilla Giuseppe Verdin Caro Nome (=rakas nimi) -aariasta.

Chydeniuksen kappaleiden sanat ovat rakastettujen tekijöiden kynistä, esimerkiksi Kaarlo Kramsun, Marita Jaman ja Aleksis Kiven. Suloinen Laulu oravasta on kappale, jonka seitsemän veljeksen Timo esittää. Laulussa on lämmintä henkeä ja rakkautta luontoon.

Ja siellä kaikilla oli niin mukavaa

Syyslaulajaisten tunnelma oli lämmin ja rento. Anna Arola kertoili juonnoissaan paljon uutta tietoa kappaleista. Väliajalla järjestettiin mehutarjoilu ja arvonta ja ohjelmaan kuului myös kolme yhteislaulua, joihin yleisö osallistui sangen innokkaasti.

Lauluja metsäpolulta -konsertin väliajalla järjestettiin arvonta

Kanerva-kuoron saatua näin tänä syksynä uusia jäseniä ja uutta yleisöä, lähdemme innolla seuraavaa vuotta kohti. Toivotamme uudet laulajat ja kuulijat joukkoomme!